Az energetikai tanúsítvány és szabályozása

Milyen minősítési sznteket kaphatnak az ingatlanok

Minőségi szintek az energiatanúsítványban

A jelenleg érvényes minősítési skála

A mellékelt ábrán láthatóak az energetikai minősítések, amelyek kiadhatók az ingatlanokra. A magasabb besorolás jobb energiahatékonyságot és alacsonyabb rezsit jelent. Ha kérdése van az egyes kategóriák jelentésével és műszaki tudnivalóival kapcsolatban, írjon nekünk e-mailt, és segítünk eligazodni.

Milyen dokumentumok kellenek az épületről?

Tervrajzokra szükség van-e?

Építészeti tervrajzokra nincs szükség, a felmérést tartalmazza az árszabásunk, de ha van valamilyen dokumentációja az épületről, akkor abba szeretnénk betekintést kérni, mert jelentősen segítheti az értékelési folyamatot. Használt ingatlan esetében szükség van annak pontos címadataira, helyrajzi számára, a megrendelő nevére, lakcímére.

A jogszabály

176/2008-as rendelet

A 176/2008 (VI.30) Korm. rendelet írja elő az energetikai tanúsítványok készítésének kötelezettségét. A rendelet megalkotását európai direktíva írta elő. Az unió hosszútávú energiapolitikai célja a fenntartható fejlődés elősegítése a lakossági szektor energiafelhasználásának mérséklésével. A tanúsítvány segítségével az ingatlant vásárlók energetikai szempontokat is alaposabban mérlegelhetnek a választás során. A rendelet általánosan azokra az épületekre vonatkozik, amelyben a "lég és komfortállapot fenntartásához energia felhasználása szükséges".

Mikor nem kötelező?

Jogszabályi kivételek

Ha megtalálta ingatlanját az előbbi listában, nem kell energetikai tanúsítványt készíttetnie rá, azonban ezt mindenképp érdemes az eljáró ügyvéddel is egyeztetnie, még a szerződéskötés előtt!

A földhivatal kéri-e a tanúsítványt?

Nem, de...

A földhivatal nem kérheti az energetikai tanúsítványt, ugyanis az nem szerepel a vonatkozó törvényben, a tulajdonjog átíráshoz szükséges dokumentumok között. Azt azonban ellenőrizheti, hogy a tanúsítvány azonosító számát (HET szám) belefoglalták-e a szerződésbe, és ez a szám valós-e, tehát valóban elkészült-e az energiatanúsítvány.

Maga a tanúsítvány dokumentuma

Meddig érvényes a tanúsítvány?

10 évig

A tíz éves érvényesség feltétele, hogy a kormányrendeletben meghatározott követelményszinteket nem szigorítják. Erre az elkövetkező néhány évben valószínűleg nem fog sor kerülni. A tanúsítvány elveszti érvényességét akkor is, ha az ingatlant korszerűsítik, átalakítják.

Ha új épületre kéri

Használatbavétel tudomásulvételéhez

Ha új épületre kért használatbavétel tudomásulvételt (régi nevén használatbavételi engedélyt), előírják az energetikai tanúsítvány elkészíttetését. Ebben az esetben is tartunk helyszíni szemlét, de a számítást a kiviteli tervek alapján készítjük el. Várjuk ajánlatkérését!

A tanúsító szakember

Kik készíthetnek energetikai tanúsítványt?

Csak jogosult mérnökök

A kormányrendelet az alábbi feltételeket támasztja a tanúsítás végzéséhez: szakirányú mérnök végzettség, egy éves szakmai tapasztalat, jogosultsági vizsga megléte, büntetlen előélet, kamarai névjegyzékbe vétel.

Hogyan készül a tanúsítvány?

  1. Az épület geometriai adatainak felvétele: pontosan felmérjük a lakás alaprajzát, a belmagasságokat és minden fontos méretet.
  2. Épületszerkezetek azonosítása: azonosítjuk a falakat, födémeket, padlókat és minden más lehűlő felületet.
  3. Épületgépészeti rendszerek azonosítása: megtekintjük és feljegyezzük a hőtermelő berendezések, melegvíz termelő rendszerek adatait, valamint minden egyéb releváns gépészeti berendezést.
  4. Az eredmények megállapítása, korszerűsítési és egyéb javaslatok megfogalmazása.
  5. Az energiatanúsítvány hitelesítése az építésügyi nyilvántartásba történő feltöltéssel.